Ongeveer twee jaar geleden besloot ik mezelf in te schrijven voor een kwart triatlon. Waarom? Ik weet het niet. Hardlopen deed ik wel met regelmaat, maar behalve een beetje schoolslag kon ik niet zwemmen en fietsen deed ik alleen van huis naar de stad als de taxi te lang duurde. Nu, twee jaar later sta ik aan de vooravond van een sportonderdeel dat wereldwijd wordt beschouwd als de grootste fysieke en mentale uitdaging en hoop ik mezelf morgen Ironman te mogen noemen.

Ok, ik wist eerst ook niet wat een Ironman was, dus vandaar een korte uitleg. Een Ironman is de langste triatlonafstand die er is, ook wel hele triatlon genoemd. Een triatlon bestaat uit drie onderdelen in de volgorde zwemmen, fietsen en hardlopen. De afstand van een Ironman is 3,8km zwemmen, 180km fietsen en 42,2km lopen (ja, inderdaad, een hele marathon als laatste). Ik word al moe als ik er aan denk…

Een belangrijk argument om een triatlon te gaan doen was dat ik al langer op zoek was naar een ander trainingsprogramma voor de autosport en dat kwam puur voort uit verveling. Ik was het zat om aan die suffe gewichten te hangen en af en toe een blokje om te rennen. Elke training was een kwelling behalve de hardloopwedstrijden die ik zo nu en dan deed. En de jaren begonnen ook steeds meer te tellen (ik ben net 37 geworden), dus fitheid in de raceauto wordt ook steeds belangrijker. Iets nieuws zou misschien kunnen helpen om plezier in het trainen terug te krijgen en bovendien fitter te worden.

Via de social media kwam ik in aanraking met Mathijm Wassink en zijn vrouw Sandra, beide zeer goede en bekende triatleten die vol enthousiasme mij wilden helpen met mijn ‘triatlonproject’. Ik kan me nog goed herinneren dat tijdens onze eerste ontmoeting in het zwembad Mathijm mij vroeg een baantje borstcrawl te zwemmen. Eh, sorry, dat kan ik niet… Nu kan ik dankzij hun adviezen en tips in ieder geval mezelf redden en heb ik zeker het laatste jaar erg veel geleerd op gebied van training en heb ik al een aantal triatlons gedaan. Het plezier dat ik aan de trainingen en wedstrijden beleef is grotendeels dankzij hun adviezen en schema’s.

Maar goed, een Ironman. Dat is wat anders dan alle andere triatlonafstanden. Met mijn weinige ervaring is het eigenlijk te snel volgens de geleerden, maar dat maakt de uitdaging alleen maar groter. Ik wilde wel eerst weten of ik lichamelijk in staat was om een marathon te lopen, daar zou ik alles van laten afhangen. Toen ik in november vorig jaar een marathon liep onder de 3,5 uur had ik het besloten. Vanaf half december ben ik begonnen met trainen. Elk vrij uurtje, weer of geen weer, weekend of vakantie, er is getraind met af en toe korte onderbrekingen door blessures en natuurlijk de raceweekenden. Het trainen doe je niet alleen, daar moet je wel de ruimte voor krijgen. Ik ben blij en dankbaar dat iedereen in mijn omgeving en vooral Marjolein en de kids mij hebben gesteund. Inmiddels is er in 8 maanden tijd bijna 300 uur getraind, heb ik ruim 1000km gerend en zo’n 4100km op de fiets gezeten.

Morgen is het dan zo ver. Om 7.20 uur ga ik van start om zo’n 1,5 uur in het water te liggen. Daarna een uur of 6 op de fiets en hopen de marathon binnen 4 uur te lopen. Inclusief het omkleden dus een uur of 12 sporten. De Ironman Copenhagen is een groot evenement, met zo’n 150.000 toeschouwers langs het parcours die de circa 2.500 deelnemers naar de finish schreeuwen. Ik ben benieuwd!

Mocht je mij willen volgen, dan kan dat via de app Ironman DK of via de livetiming op de site: http://live.ultimate.dk/desktop/front/index.php?eventid=2203. Mijn startnummer is 1235 en meer informatie over het evenement is te vinden op http://kmdironmancopenhagen.com/.

Wie ik zeker niet mag vergeten te noemen zijn mijn trouwe sponsors die dit allemaal mogelijk hebben gemaakt: HSU Payroll Services, Febo, State of Art, AlarmDirect.nl, The Sales Unit, Raceplanet.nl, JJ Darboven en HydroPro. En triathlonwinkel.nl voor de kleding.

Groet,

Sebastiaan

 

Nog een nachtje 1

Nog een nachtje 2