fbpx
Le Mans – Voor Jeroen Bleekemolen en zijn team Rinaldi Racing kwam er zondagmiddag een vroegtijdig einde aan de 24 uur van Le Mans. Na een crash van teamgenoot Pierre Ehret in de Mulsanne-chicane moest de #388 Ferrari 488 GTE de strijd staken. Bleekemolen had om dat moment in zijn 16e deelname in Le Mans meer dan 9 uur gereden en indruk gemaakt met snelle stints en mooie acties.

“Ik heb het heel erg naar mijn zin gehad deze week, heerlijk gereden en van iedere minuut genoten”, zo vertelt Bleekemolen kort na het uitvallen van het team. “We wisten vooraf dat we niet voor de prijzen zouden strijden, omdat we met twee bronze coureurs reden. Daarom heb ik in de trainingen minder gereden om Pierre Ehret en Christian Hook meer tracktime te geven. In de race heb ik toch nog 9 uur kunnen rijden. Ik heb goede stints kunnen rijden en kon heel goed het gevecht met de kop van het veld aangaan, al lagen we wel een paar ronden achter. Ik heb echt lekker gereden en dat is niet onopgemerkt gebleven. Er kwamen veel mensen naar me toe die mijn snelheid echt wel gezien hebben.”

De start op zaterdagmiddag verliep door de regen chaotisch. “Le Mans is deels op de openbare weg en door de spoorvorming blijft het water staan. Dat maakt het erg listig. Bij de start hield de radio er mee op en deden enkele schermen het niet meer. Die waren op de grid nat geworden, waarna kortsluiting was ontstaan. Ik wist niet precies wanneer de officiële start was. Het team kon mij niet op de hoogte brengen en we konden ook niet overleggen over de banden, full course yellows of slow zones. Daardoor moest ik soms op het laatste moment vol op de rem. Het team kon mij wel horen, maar ik hen niet. Ik hoorde alleen wat tikjes en heb direct na de start een soort codetaal bedacht. Eén tikje was ja, twee tikjes was nee en vijf tikjes was box, box.”

Door de crash vroeg in de middag kwam er een vroegtijdig einde aan zijn 16e deelname in Le Mans. “Volgend jaar wil ik weer aan de start staan. Ik heb het team mijn meerwaarde laten zien door snel te zijn en problemen zelf op te lossen. Andere rijders denken op zo’n moment van een kapotte radio vaak ‘wat nu?’. In een 24 uursrace gebeuren altijd dingen die tegenzitten. Het gaat erom hoe je daarmee omgaat. Rinaldi wil volgend jaar weer aan de start staan, maar ik wil proberen om voor de winst te gaan. Het is niet makkelijk om altijd in een goede auto te zitten.”