Instructie Race Experiences
Welkom op Circuit Zandvoort en welkom bij de dag van je leven! Jij doet mee aan één van onze Race Experiences. Dit is wat je vooraf -per onderdeel- dient te weten. Lees onderstaande info aandachtig door.
Om bij het begin te beginnen: leuk dat je er bent! Sebastiaan Bleekemolen heet je graag welkom in onderstaande video.
In verband met het garanderen van een goede onderlinge afstand tot elkaar hebben wij de hoofdpunten van onze reguliere instructie per onderdeel stapsgewijs onder elkaar gezet. Lees deze vooraf aandachtig door. Indien je vragen hebt, kun je altijd bij je groepsleider terecht.
Alvast dank voor het doorlezen en in acht nemen van deze instructies. Wij hopen dat je een fantastische dag zult hebben!
Kies hier je onderdeel of scroll naar beneden:
Paddock-onderdelen:
Circuit-onderdelen:
- Zelf rijden in een BMW 1-serie
- Zelf rijden in een Porsche 911
- Racetaxi
- Zelf rijden in een McLaren 540C
- Zelf rijden in een Mercedes-AMG GT
- Zelf rijden in een Formule RP1
- Zelf rijden in een Lamborghini Huracán
- Zelf rijden in een Ferrari 488 GTB
- Zelf rijden in een Alpine A110
Slipproef
De volgende handelingen dienen te worden uitgevoerd om een succesvolle slipproef te rijden:
- Een rijsnelheid van 30-40 km/u is gewenst om deze proef perfect uit te voeren.
- De auto dient in de tweede versnelling te rijden met het insturen van de flauwe linkerbocht.
- De linkerhand dien je de gehele proef vast op het stuur (op 9 uur) te houden.
- Na het flauw insturen van de linkerbocht, dien je verschillende handelingen tegelijk te verrichten:
- Het intrappen van de koppeling (ondanks dat je in de 180 graden bocht het gevoel hebt dat de auto beweegt, slaat deze wel degelijk af, indien de koppeling niet ingetrapt wordt).
- Het aantrekken van de hydraulische handrem met de rechterhand (deze handrem is vrij zwaar en zal met een krachtige hand moeten worden aangetrokken).
- Een korte beweging van het stuur van 9 uur tot 3 uur is voldoende om de auto van een 180 graden draai te voorzien.
- Als de auto zich omgekeerd heeft, kun je het stuur terugdraaien en de auto langzaam achteruit laten rollen.
Karten
Belangrijke zaken voor en tijdens het rijden:
- Je rijdt in een groep van 3-8 karts.
- Het is te alle tijden verplicht om een kartjasje te dragen. De maten van de kartjassen staan op de zijkanten van de mouwen.
- Als je een korte broek draagt (of op eventuele aanwijzing van de instructeur) ben je verplicht een kartoverall te dragen.
- Alleen het dragen van een integraal helm is toegestaan op dit onderdeel.
- Lang haar dient verplicht vastgemaakt te worden en onder een haarnetje gestopt te worden.
- Voor je eigen veiligheid is het in- en uitstappen alleen toegestaan in de pitstraat.
- Als je de kart bent ingestapt, dien je alleen jouw riem vast te maken en comfortabel te zitten. Het is eventueel mogelijk de pedalen te verkorten indien nodig. De instructeur zal langskomen om alles te controleren en hierna zal de kart worden gestart.
- De kart heeft twee pedalen, waarbij het linkerpedaal de rem is en het rechterpedaal het gas. Trap beide pedalen nooit op hetzelfde moment in, dit kan resulteren in een gevaarlijke situatie.
- Houd tijdens het rijden altijd twee handen aan het stuur.
- Indien je stil komt te staan, kun je door middel van jouw hand in de lucht te steken om hulp vragen bij de instructeur.
- Gebruik bij het in- en uitstappen het stuur niet om je aan vast te houden.
- Wees bewust van het eventuele warme motorblok aan de rechterkant bij het in- en uitstappen.
Betekenis vlaggen
Door middel van vlaggen worden aanwijzingen gegeven door de instructeur:
- Gele vlag: Gevaar
Gevaar op de kartbaan, wees voorbereid om je koers te veranderen. Rij niet meer voluit en haal niet in. - Rode vlag: Race afgebroken
Geeft aan dat de heat of race onmiddellijk is gestopt. Je moet uiterst voorzichtig terugkeren naar de pits en gereed zijn om volledig te stoppen. - Zwarte vlag: Gediskwalificeerd
Getoonde zwarte vlag in combinatie met een bordje met het nummer van de kart (of aanwijzing van de instructeur): je moet de volgende ronde bij de pitstraat stoppen. - Finish vlag: Geeft einde van de heat of kartrace aan.
4×4 Terrein rijden
Belangrijke zaken tijdens het rijden:
- Gordel om tijdens het rijden.
- Voor jouw eigen veiligheid mag het raam van de auto nooit meer dan 10 cm open staan.
- Het is belangrijk dat het toerental van de auto nooit boven de 2.000 RPM uitkomt.
- Er wordt alleen in de eerste en hooguit tweede versnelling gereden.
- Tijdens dalingen is het belangrijk de auto te laten remmen op de motor in plaats van gebruik te maken van de voetrem. Hierbij staat de auto in de eerste versnelling en heb je de koppeling niet ingetrapt.
- Rijd beheerst en voorzichtig.
Dragrace
Belangrijke zaken tijdens en voor het rijden:
- Controleer of de auto in “D” (drive) staat voordat je gaat rijden.
- Houd tijdens het rijden altijd twee handen aan het stuur.
- Rem direct na de finishlijn, hierdoor heb je genoeg ruimte om af te remmen.
- Rijd rustig terug naar de start en zet de auto terug in “P” (park).
- Rijd de auto terug naar dezelfde startplaats waar je begonnen bent.
IJsrijden
Belangrijke zaken tijdens en voor het rijden:
- Houd altijd twee handen aan het stuur.
- Het onderdeel kan het beste worden gereden in de eerste of tweede versnelling (afhankelijk van jouw vaardigheid).
- Rijd gecontroleerd en rustig, zo zal je het beste resultaat krijgen.
- Let op! Tijdens het glijden zal het veelal lijken of je rijdt, maar als jouw voorwielen niet bewegen: koppeling indrukken, anders zal de auto uitvallen.
- Mocht de auto plots uitvallen doordat je de koppeling te laat intrapt, wees gerust, je bent niet gediskwalificeerd! Je kunt de auto opnieuw aanzetten en je weg vervolgen!
- Laat de toeren nooit boven de 2.500 RPM uitkomen.
- Luister altijd naar de instructies van de groepsbegeleider/instructeur. Trek nooit de handrem aan tijdens het rijden om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Slalom
Belangrijke zaken tijdens en voor het rijden:
- Houd altijd twee handen aan het stuur.
- Zodra je wegrijdt: auto snel doorschakelen naar de tweede versnelling. Dit geeft het beste resultaat en zal de toeren normaal houden.
- Rijd gecontroleerd en rustig, zo zal je het beste resultaat krijgen.
- Laat de toeren nooit boven de 3.000 RPM uitkomen.
- Luister altijd naar de instructies van de groepsbegeleider/instructeur.
- Hoge toeren én te hard rijden zullen resulteren in een slechte tijd.
SIM Racing
Je ervaart in onze simulatoren een echte virtuele race experience. Ervaring is niet vereist, na een korte uitleg en enkele handige racetips ga je al van start. Rij over Circuit Zandvoort (of één van de andere beroemde circuits ter wereld) op slechts een paar meter afstand van het echte rechte stuk!
Tijdens het rijden ervaar je fysieke en visuele elementen zoals force feedback, rook- en lichteffecten. Het is mogelijk om tijdens de race met elkaar en de Race Marshall te praten via de headsets, wat nog wel eens tot hilarische boardradio’s leidt.
Zelf rijden in een BMW 1-serie
Hoofdpunten:
- 2 rondes over het circuit
- Wij gaan “treintje” rijden: in de eerste auto rijdt altijd een instructeur van Race Planet. De auto’s die hierop volgen rijden in precies dezelfde lijn als de voorganger, het is dus van belang dat je jouw voorganger in hetzelfde spoor volgt. Gebeurt dit niet, dan zal de instructeur het tempo verlagen.
- Het is nooit toegestaan onderling in te halen.
- De verplichte afstand tussen de auto’s is 10-15 meter, ofwel 2 tot 3 autolengtes afstand. Ook bij het afremmen en optrekken.
- Inhalen en ingehaald worden: De instructeur anticipeert hierop en zal eventueel van de ideale lijn afwijken. Dit zal hij/zij aangeven door middel van de richtingaanwijzer naar links of rechts te wijzen.
- Versnellingen: je rijdt in de pitstraat gewoon weg zoals je gewend bent in je dagelijkse auto, 1e en 2e versnelling. Eenmaal op het circuit gebruik je alleen nog maar de 3e en 4e versnelling.
- Het aantal auto’s in de groep bestaat meestal uit 4-7 auto’s. Dit is afhankelijk van het aantal personen in de groep en wordt bepaald door de desbetreffende instructeur.
- On-board camera beschikbaar.
- Aanpassing aan de stoel vind je onder jouw rechterbeen (hiermee kun je de stoel naar voren of achteren zetten).
- Daarnaast kun je verschillende lampjes in het dashboard zien branden, dit klopt. De handrem is verwijderd uit de auto en hierdoor zal deze indicatie altijd branden.
De instructeur zal langskomen om alles te controleren en nogmaals de regels kort met je door te nemen.
Mocht er nog iets onduidelijk zijn, vraag een van de Race Planet collega’s om hulp en uitleg.
Zelf rijden in een Porsche 911
- 3 rondes over het circuit
- Wij gaan “treintje” rijden: in de eerste auto rijdt altijd een instructeur van Race Planet. De auto’s die hierop volgen rijden in precies dezelfde lijn als de voorganger, het is dus van belang dat je jouw voorganger in hetzelfde spoor volgt. Gebeurt dit niet, dan zal de instructeur het tempo verlagen.
- Het is nooit toegestaan onderling in te halen.
- De verplichte afstand tussen de auto’s is 10-15 meter, ofwel 2 tot 3 autolengtes afstand. Ook bij het afremmen en optrekken
- Inhalen en ingehaald worden: De instructeur anticipeert hierop en zal eventueel van de ideale lijn afwijken. Dit zal hij/zij aangeven door middel van de richtingaanwijzer naar links of rechts te wijzen.
- Deze auto heeft een vol automatische versnellingsbak.
- Het aantal auto’s in de groep bestaat meestal uit 4-7 auto’s. Dit is afhankelijk van het aantal personen in de groep en wordt bepaald door de desbetreffende instructeur.
- On-board camera beschikbaar.
- Aanpassing aan de stoel vind je onder jouw rechterbeen (hiermee kun je de stoel naar voren of achteren zetten).
De instructeur zal langskomen om alles te controleren en nogmaals de regels kort met je door te nemen.
Mocht er nog iets onduidelijk zijn, vraag een van de Race Planet collega’s om hulp en uitleg.
Racetaxi
- In de raceauto zit een kooi, waardoor het lastiger wordt in 1 keer in te stappen. Het is belangrijk dat je eerst je linkerbeen in de auto zet en daarna instapt.
- Als je in de auto zit is het belangrijk dat je zo ver mogelijk naar achter zit in jouw stoel. Dit zodat je na het vastmaken van de gordel, strak in de auto zit.
- Een instructeur zal je helpen met het vast maken van de 5-puntsgordel.
- Let op! Houd tijdens het rijden de kooi van de auto nooit vast, dit is erg gevaarlijk. Houd ten alle tijden je handen op jouw eigen benen of de stoel.
- Mocht je tijdens het rijden je niet prettig voelen, steek dan meteen je hand naar voren en houd je duim omlaag. Vanwege het geluid in de auto kan de instructeur jouw opmerkingen niet horen.
- On-board camera beschikbaar.
Mocht er nog iets onduidelijk zijn, vraag een van de Race Planet collega’s om hulp en uitleg.
Zelf rijden in een McLaren 540C
- 3 rondes over het circuit
- Wij gaan “treintje” rijden: in de eerste auto rijdt altijd een instructeur van Race Planet. De auto’s die hierop volgen rijden in precies dezelfde lijn als de voorganger, het is dus van belang dat je jouw voorganger in hetzelfde spoor volgt. Gebeurt dit niet, dan zal de instructeur het tempo verlagen.
- Het is nooit toegestaan onderling in te halen.
- De verplichte afstand tussen de auto’s is 10-15 meter, ofwel 2 tot 3 autolengtes afstand. Ook bij het afremmen en optrekken
- Inhalen en ingehaald worden: De instructeur anticipeert hierop en zal eventueel van de ideale lijn afwijken. Dit zal hij/zij aangeven door middel van de richtingaanwijzer naar links of rechts te wijzen.
- Alleen accelereren zodra het stuur recht staat.
- Het aantal auto’s in de groep bestaat in de meeste gevallen uit 2-5 auto’s. Dit is afhankelijk van het aantal personen in de groep en zal worden bepaald door de desbetreffende instructeur.
- On-board camera beschikbaar.
- Deze auto heeft een semi-automatische versnellingsbak. Het is eventueel mogelijk de automaat van de wagen te “overschrijden”. Na enkele seconden wordt de wagen vanzelf weer automatisch.
Mocht er nog iets onduidelijk zijn, vraag een van de Race Planet collega’s om hulp en uitleg.
Zelf rijden in een Mercedes-AMG GT
- 3 rondes over het circuit
- Wij gaan “treintje” rijden. In de eerste auto rijdt altijd een instructeur van Race Planet. De auto’s die hierop volgen rijden in precies dezelfde lijn als de voorganger, het is dus van belang dat je jouw voorganger in hetzelfde spoor volgt. Gebeurt dit niet, dan zal de instructeur het tempo verlagen.
- Het is nooit toegestaan onderling in te halen.
- De verplichte afstand tussen de auto’s is 10-15 meter, ofwel 2 tot 3 autolengtes afstand. Ook bij het afremmen en optrekken
- Inhalen en ingehaald worden: De instructeur anticipeert hierop en zal eventueel van de ideale lijn afwijken. Dit zal hij/zij aangeven door middel van de richtingaanwijzer naar links of rechts te wijzen.
- Alleen accelereren zodra het stuur recht staat.
- Het aantal auto’s in de groep bestaat in de meeste gevallen uit 2-5 auto’s. Dit is afhankelijk van het aantal personen in de groep en zal worden bepaald door de desbetreffende instructeur.
- On-board camera beschikbaar.
- Deze auto heeft een semi-automatische versnellingsbak. Het is eventueel mogelijk de automaat van de wagen te “overschrijden”. Na enkele seconden wordt de wagen vanzelf weer automatisch.
Mocht er nog iets onduidelijk zijn, vraag een van de Race Planet collega’s om hulp en uitleg.
Zelf rijden in een Formule RP1
- Deze auto’s zijn niet voorzien van ABS of Traction Control!
- In de bochten nooit remmen of schakelen! Hierdoor kun je de macht over het stuur kwijt raken.
- Geef pas GAS als het stuur recht staat.
- Zodra je wegrijdt uit de pitstraat (en aan het eind van de pitstraat) schakel je over naar de 3e versnelling. Het complete circuit rij je in de 3e, 4e en 5e versnelling.
- Je schakelt op door de pook naar je toe te trekken en schakelt terug door de pook van je af te duwen.
LET OP! Je mag maar 1x schakelen per 1x intrappen van de koppeling. Wil je twee versnellingen omlaag, eerst 1x koppeling intrappen en pook weg duwen. Daarna koppeling los. Herhaal de actie hierna normaals. - Manier van rijden: wij gaan “treintje” rijden. In de eerste auto rijdt altijd een instructeur van Race Planet. Deze rijdt de lijn. De auto’s die hierop volgen rijden in precies dezelfde lijn als de voorganger. Het is dus van belang dat je jouw voorganger in hetzelfde spoor volgt. Mocht dit niet het geval zijn en auto’s van de lijn afwijken, zal de instructeur in de voorste auto het tempo verlagen. Dit is van extra belang in de Formule RP1’s doordat deze lager bij de grond liggen en hierdoor het gevaar vergroot wordt.
- Het is nooit toegestaan onderling in te halen.
- De verplichte afstand tussen de auto’s is 10-15 meter, ofwel 2 tot 3 autolengtes afstand. Ook bij het afremmen en optrekken.
- Inhalen en ingehaald worden: De instructeur anticipeert hierop en zal eventueel van de ideale lijn afwijken. Dit zal hij/zij aangeven door middel van de richtingaanwijzer naar links of rechts te wijzen.
- Het aantal auto’s in de groep bestaat in de meeste gevallen uit 4-5 auto’s. Dit is afhankelijk van het aantal personen in de groep en zal worden bepaald door de desbetreffende instructeur.
Hoe instappen?
- Bij het instappen in de Formule RP1 is het belangrijk dat je NIET op de side-pod gaat staan.
- Stap met één grote stap de auto in.
- Strek je benen compleet voor je je naar beneden laat zakken.
- Je schouders moeten onder de zwarte rand geplaatst worden en je kunt vast de gordel over jezelf heen plaatsen. Wij maken deze voor u vast!
- Blijf overal af tot de instructeur bij je is.
Mocht er nog iets onduidelijk zijn, vraag een van de Race Planet collega’s om hulp en uitleg.
Zelf rijden in een Lamborghini Huracàn
- 3 rondes over het circuit
- Wij gaan “treintje” rijden. In de eerste auto rijdt altijd een instructeur van Race Planet. De auto’s die hierop volgen rijden in precies dezelfde lijn als de voorganger, het is dus van belang dat je jouw voorganger in hetzelfde spoor volgt. Gebeurt dit niet, dan zal de instructeur het tempo verlagen.
- Het is nooit toegestaan onderling in te halen.
- De verplichte afstand tussen de auto’s is 10-15 meter, ofwel 2 tot 3 autolengtes afstand. Ook bij het afremmen en optrekken
- Inhalen en ingehaald worden: De instructeur anticipeert hierop en zal eventueel van de ideale lijn afwijken. Dit zal hij/zij aangeven door middel van de richtingaanwijzer naar links of rechts te wijzen.
- Alleen accelereren zodra het stuur recht staat.
- Het aantal auto’s in de groep bestaat in de meeste gevallen uit 2-5 auto’s. Dit is afhankelijk van het aantal personen in de groep en zal worden bepaald door de desbetreffende instructeur.
- On-board camera beschikbaar.
- Deze auto wordt alleen gereden in compleet automatische versnelling! Het overschrijven van de automatische versnellingsbak is niet toegestaan.
Mocht er nog iets onduidelijk zijn, vraag een van de Race Planet collega’s om hulp en uitleg.
Zelf rijden in een Ferrari 488 GTB
- 3 rondes over het circuit
- Wij gaan “treintje” rijden. In de eerste auto rijdt altijd een instructeur van Race Planet. De auto’s die hierop volgen rijden in precies dezelfde lijn als de voorganger, het is dus van belang dat je jouw voorganger in hetzelfde spoor volgt. Gebeurt dit niet, dan zal de instructeur het tempo verlagen.
- Het is nooit toegestaan onderling in te halen.
- De verplichte afstand tussen de auto’s is 10-15 meter, ofwel 2 tot 3 autolengtes afstand. Ook bij het afremmen en optrekken
- Inhalen en ingehaald worden: De instructeur anticipeert hierop en zal eventueel van de ideale lijn afwijken. Dit zal hij/zij aangeven door middel van de richtingaanwijzer naar links of rechts te wijzen.
- Alleen accelereren zodra het stuur recht staat.
- Het aantal auto’s in de groep bestaat in de meeste gevallen uit 2-5 auto’s. Dit is afhankelijk van het aantal personen in de groep en zal worden bepaald door de desbetreffende instructeur.
- On-board camera beschikbaar.
- Deze auto wordt alleen gereden in compleet automatische versnelling! Het overschrijven van de automatische versnellingsbak is niet toegestaan.
Mocht er nog iets onduidelijk zijn, vraag een van de Race Planet collega’s om hulp en uitleg.
Zelf rijden in een Alpine A110
- 3 rondes over het circuit
- Wij gaan “treintje” rijden. In de eerste auto rijdt altijd een instructeur van Race Planet. De auto’s die hierop volgen rijden in precies dezelfde lijn als de voorganger, het is dus van belang dat je jouw voorganger in hetzelfde spoor volgt. Gebeurt dit niet, dan zal de instructeur het tempo verlagen.
- Het is nooit toegestaan onderling in te halen.
- De verplichte afstand tussen de auto’s is 10-15 meter, ofwel 2 tot 3 autolengtes afstand. Ook bij het afremmen en optrekken
- Inhalen en ingehaald worden: De instructeur anticipeert hierop en zal eventueel van de ideale lijn afwijken. Dit zal hij/zij aangeven door middel van de richtingaanwijzer naar links of rechts te wijzen.
- Alleen accelereren zodra het stuur recht staat.
- Het aantal auto’s in de groep bestaat in de meeste gevallen uit 2-5 auto’s. Dit is afhankelijk van het aantal personen in de groep en zal worden bepaald door de desbetreffende instructeur.
- On-board camera beschikbaar.
- Deze auto wordt alleen gereden in compleet automatische versnelling! Het overschrijven van de automatische versnellingsbak is niet toegestaan.
Mocht er nog iets onduidelijk zijn, vraag een van de Race Planet collega’s om hulp en uitleg.