‘- SPIELBERG / MOST / ZANDVOORT – Sebastiaan Bleekemolen heeft in het tweede raceweekend in het kader van de Renault Clio Cup Central Europe een derde en vierde plaats behaald. Na een goed openingsweekend in Spa-Francorchamps was de coureur van Team Bleekemolen tijdens het weekend op de Red Bull Ring minder dominant. Al was daar in de kwalificatie nog weinig van te merken met twee keer pole position als resultaat. En daar zat een geslaagde tactiek achter.
“Normaal is het zoeken naar de juiste slipstream”, vertelt Sebastiaan. “Mijn teamgenoot Melvin de Groot was ook aan het zoeken en kon geen goede slipstream vinden. Ik heb besloten om de slipstream te laten voor wat hij was en alleen te rijden. Dat had het gewenste effect met twee keer pole. In de races hadden we echter de snelheid niet en werd ik twee keer na een goede start toch voorbij gereden. Het waren zwaar bevochten races en het positieve is dat ik toch nog veel punten heb gehaald voor het klassement. Vorig jaar was ik ook minder dominant op de Red Bull Ring en dan moet je wat slimmer zijn zoals in de kwalificatie.”
In de tweede race eindigde Bleekemolen op de vierde plaats, maar mocht hij toch de gang naar het podium maken om de beker voor eerste Gentleman Driver op te halen. “Dat was een nieuwe ervaring voor me. Mijn vader zegt ook altijd dat hij niet voor de bekers in de Gentleman’s klasse rijdt, je rijdt voor de overall overwinning. Maar het was belangrijk om punten te scoren. Natuurlijk ga je altijd voor de overwinning, maar ik heb ook altijd het klassement in mijn achterhoofd. Met slim rijden kunnen we dit jaar het kampioenschap winnen. Het zit enorm dicht bij elkaar en je moet constant presteren.”
Jeroen Bleekemolen reed dit weekend de tweede race van de ADAC GT Masters. Na ellende in het openingsweekend in Oschersleben werd de weg omhoog gevonden in het Tsjechische Most. Samen met partner Jimmy Eriksson reed Bleekemolen in de Mercedes AMG GT3 naar de negende en twaalfde plaats. In de trainingen liet de formatie van Team Zakspeed BKK Mobil Oil Racing zien over de juiste snelheid te beschikken met een eerste en een tweede tijd. In de kwalificatie was de snelheid er echter niet met een 18e en 17e tijd.
“Na een weekend ellende in Oschersleben met motorpech hadden we een hoop werk te verzetten”, vertelt Jeroen Bleekemolen. “En het voelde goed, we zaten erbij, al reden we niet naar het resultaat waar we op gehoopt hadden. In de trainingen en de races was de snelheid goed, maar in de kwalificatie waren we nog niet snel genoeg. Ik rij over de hele wereld in de GT3 en dit is het meest competitieve veld. Dat maakt het ook leuk, maar in de kwalificatie kwam het er niet uit. Het is lastig inhalen, maar door een goede strategie hebben we in beide races plaatsen kunnen winnen. Bij de volgende race hopen we weer stappen te zetten en richting de prijzen te gaan.”
Voor Bleekemolen gaat de blik ook op de 24 uur van Le Mans. In de GT3 rijdt Jeroen samen met Ben Keating en Felipe Fraga op het Circuit de la Sarthe. “Le Mans is voor mij het hoogtepunt van het jaar en we maken dit jaar een goede kans op de winst. De komende weken tellen voor mij alleen Le Mans. In een 24 uurs race kan veel gebeuren en je moet continu alert zijn. We zijn de langzaamste auto’s in het veld en de LMP’s komen je soms vliegend voorbij.”
Vader Michael Bleekemolen kwam dit weekend tijdens de Jumbo Racedagen uit in de Mazda MX-5 Cup. Op het circuit van Zandvoort kampte de routinier in de eerste race met problemen met zijn voorbanden. In de tweede race was er een negende plaats op slechts 4 seconden van de racewinnaar. Na afloop was Michael Bleekemolen zeer te spreken over de nieuwe raceklasse.