Sebastiaan Bleekemolen heeft dit weekend uitstekende zaken gedaan in de Clio Cup Central Europe. Race 7 en 8 van het jaar op het circuit van Oschersleben werden beiden een prooi voor de coureur van Team Bleekemolen. Sebastiaan pakte bovendien twee extra punten door pole position te behalen en nam daarmee de leiding in het klassement over van de Tsjech Tomas Pekar die in Duitsland vierde en tweede werd.
“Eigenlijk is Oschersleben een baan die ik niet zo goed ken”, vertelt Bleekemolen. “Ik heb er vorig jaar voor het eerst gereden. Het is een lastige, technische baan, maar vanaf het begin ging het super goed dit weekend. In de kwalificatie lag ik een halve seconde voor op rest. Het was een hele goede ronde, alles klopte en dat gaf veel vertrouwen voor de races. Mijn tweede snelle tijd, die de startvolgorde voor de tweede race bepaalt, kwam niet helemaal uit de verf omdat ik last had van verkeer. Daardoor moest ik in de tweede race als tweede starten.”
Startend vanaf pole position in race 1 behield Sebastiaan direct de leiding. “Mijn start was goed. Ik lag meteen eerste en kon heel langzaam mijn voorsprong uitbouwen naar een seconde. Dat is de rest van de race zo gebleven. Je moet iedere ronde pushen.”
In race 2 was het wederom hard vechten. “Deze auto’s maken veel gebruik van slipstreams en in race 2 had ik geen enkele kans om weg te rijden. Ik pakte in de eerste bocht de leiding, maar had Pekar de hele race op mijn bumper zitten. Het was een eerlijke, maar keiharde strijd. Ik heb nu de leiding in het klassement terug. Eigenlijk had ik dit weekend alleen het plan om voor Pekar te finishen. Als je dan twee races wint en de snelste in de kwalificatie bent, pak je toch wel veel punten. Dit was een super weekend.”
Jeroen Bleekemolen kende in Amerika op het circuit van Road America een vergelijkbaar weekend in de IMSA, alleen kregen Jeroen en partner Ben Keating te maken met botte pech. De #33 Mercedes AMG van Riley Motorsports was de snelste in de trainingen, pakte pole position en een ruime leiding in de race, maar toen ging het mis. De ophanging brak af, waardoor het team ver terug viel. De auto werd nog wel gemaakt en de race werd uitgereden, maar meer dan een 14e plaats in de GTD-klasse zat er niet meer in. De achterstand op de winnaar bedroeg zeven ronden.
Het was een nieuwe tegenvaller voor Jeroen Bleekemolen en Ben Keating. “Eigenlijk hebben we een super weekend gehad. We waren in bijna alle trainingen de snelste op de baan, we pakten pole en gingen riant aan de leiding van de race. Helaas brak er iets af linksachter en dat moesten we vervangen. We hebben zo veel pech dit seizoen, dat is niet normaal. We waren het hele weekend dominant en het favoriete team voor de overwinning.”
Foto IMSA door Brian Cleary