fbpx

Afgelopen jaar was weer een druk race seizoen. Met mijn deelnames in verschillende klassen en lange afstandsraces was ik bijna ieder weekend wel weer ergens aan het racen. Het seizoen had een paar mooie hoogtepunten met overwinningen, maar helaas ook een aantal dieptepunten met technische problemen.

Mijn hoofdprogramma was zoals de laatste 2 jaar weer met ViperExchange Riley in het Tudor United SportsCar Championship. Daar boekte ik samen met Ben Keating twee mooie overwinningen tijden de races op Road America en Circuit of the Americas. Daarnaast pakten we een 2e plaats op Lime Rock. Maar grote teleurstellingen waren er tijdens de 24 uur van Daytona en de 12 uur van Sebring. Beide races waren we goed op weg naar de overwinning. In Daytona gaf de motor de geest na 16 uur racen, terwijl we aan de leiding lagen. Ze vonden later dat een sensor bij het in elkaar zetten van de motor niet goed vast heeft gezeten. Erg veel pech dus. In Sebring lag ik aan de leiding met nog 8 minuten te gaan en leken we te gaan winnen, totdat er een steen door de radiator kwam. Ook einde verhaal en zo dichtbij. Maar al met al was het weer een mooi seizoen. Het racen in Amerika blijft geweldig, met mooie circuits en super evenementen.

In Europa reed ik dit jaar ook een aantal races voor het fabrieksteam van Bentley. Super om voor zo een merk te kunnen racen en mezelf dus een ‘Bentley boy’ te mogen noemen. Tijdens de 24 uur op de Nurburgring vielen we helaas uit na een crash. In de ADAC GT Masters scoorde ik samen met mijn teamgenoot Luca Stolz een pole position en de enige overwinning van een Bentley in deze klasse op het circuit van Oschersleben. Ook stonden we op het podium in Spa. Een indrukwekkende auto, waar ik uiteindelijk veel kilometers mee heb gemaakt.

De 24 uur van Le Mans is altijd een hoogtepunt van mijn seizoen. Dit was mijn 10e achtereenvolgende deelname en kwam in actie met mijn Amerikaanse Viper team. Tijdens de race lag ik aan de leiding in onze klasse en reed de snelste race ronde. Maar helaas kregen we een paar uur voor het einde problemen met de versnellingsbak. We lagen op koers naar een 2e plek.

Met Abu Dhabi Racing kwam ik traditioneel weer uit tijdens de 24 uursrace van Dubai en de 12 uursrace van Abu Dhabi in de Mercedes SLS van Black Falcon. Beide races lagen we aan de leiding, maar kregen we te maken met problemen. Erg jammer, want de kansen om te winnen waren net als in Daytona en Sebring zeer groot. Uitvallen vanuit de leiding doet dan altijd extra pijn.

Midden in het seizoen heb ik nog de 24 uursraces van Paul Ricard en Barcelona gedaan met een Mercedes SLS van respectievelijk HP Racing en Ram Racing. Beide races werd ik 3e. Waar het in Paul Ricard het maximale resultaat was, hadden we in Barcelona wederom pech. We lagen met 7 ronden voorsprong aan de leiding toen de stuurbekrachtiging kapot ging. Daarmee verloren we de kans op de overwinning.

Ik heb nog een aantal VLN races gedaan. Onder andere met Bentley, Black Falcon en Scuderia Cameron Glickenhaus. Met het laastst team scoorde ik een mooie 2e plaats overall in hun prachtige SCG003c. De Nurburgring Nordschleife is en blijft bijzonder, zeker met al deze snelle en gave auto’s.

Een nieuw evenement voor mij was de Palanga 1000km. Een race op een stuk afgezette snelweg en een klaverblad. Gevaarlijk, ja.. Maar zeker interessant. Ook daar lagen we aan de leiding toen we problemen kregen. Ik pakte wel de pole position en de snelste race ronde. En ben zeker een ervaring rijker!

Ik heb ook een historische race gedaan in de Porsche RS Spyder LMP2 op het circuit van Laguna Seca tijdens Rennsport Reunion 5. Wat een ervaring was dat! En met de pole position, snelste race ronde en overwinning een perfect weekend! Alle herinneringen aan de 24 uur van Le Mans kwamen weer terug, toen ik die in 2008 met een zelfde model auto won.

Precies een jaar na mijn race debuut in een Ferrari op het circuit van Fuji in Japan reed ik dit jaar ook weer een race met een Ferrari. Tijdens de laatste race van de Blancpain Sprint Series kwam ik in actie voor Rinaldi Racing. Tijdens de qualifying race lag ik met een paar minuten te gaan nog op P3, maar een late drive through voor een foutje tijdens de pitstop wierp ons terug naar P4. De main race konden we helaas niet starten vanwege motorproblemen.

Het seizoen had zonder de technische problemen extreem succesvol kunnen zijn. Maar we weten dat dit erbij hoort. Soms zit het mee en soms zit het tegen. Hopelijk volgend seizoen iets meer geluk en het blik gaat vooruit naar 2016.

Ik heb weer een volle agenda en zal onder andere in actie komen in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship met Viper. Daarnaast kun je me verwachten in de Blancpain Endurance en Sprint Series (inclusief de 24 uur van Spa), Pirelli World Challenge Sprint X Championship en de 24 uursraces van Dubai en Nurburging. De 24 uur van Le Mans staat ook op het programma met Viper als we weer een inschrijving krijgen. Via racen.nl hou ik jullie uiteraard op de hoogte!

Vanuit Monaco wens ik iedereen prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!

Jaaroverzicht Jeroen 1

Jaaroverzicht Jeroen 2