fbpx

Coureur worden: eerst de racelicentie

Ben je na het karten of onze Race Experiences enthousiast geworden en lijkt het je gaaf om coureur te worden en deel te nemen aan autoraces? Dan moet moet je allereerst in het bezit zijn van een racelicentie. Hiervoor moet je met goed gevolg een theorie- en praktijkexamen afleggen. Dit theorie- en praktijkexamen kun je afleggen bij verschillende racescholen in Nederland. Beginnende coureurs mogen al vanaf hun 15e jaar toetreden tot de autosport, mits ze in dat jaar 16 worden. Wij geven je alvast wat meer inzicht in wat het coureur worden met zich meebrengt en waar je op moet letten.

Coureur trekt handschoenen bij een Formule RP1 auto op het circuit voor de start van een race.

Coureur worden: wat kost dat?

Elke coureur zal beamen dat autosport is niet de voordeligste hobby is. Daarom is het verstandig om een realistische begroting te maken voordat je gaat autoracen. Kun je zelf budget inbrengen of zijn er wellicht sponsors die jouw autosportcarrière willen ondersteunen? Hoeveel budget je voor een autosportseizoen nodig hebt, is van vele factoren afhankelijk. Denk aan kosten voor testdagen, inschrijfgelden, schades, bandenverbruik, brandstof, etc. Maar ook het kopen of leasen van een raceauto. Team Bleekemolen kan hierin adviseren.

Team Bleekemolen krijgt vaak de vraag of potentiële coureurs ‘auditie’ kunnen doen bij het team om hun kwaliteiten te tonen. Auditie is niet nodig; iedereen met een geldige racelicentie mag bij Team Bleekemolen rijden. Wij zijn, net als alle andere Nederlandse raceteams, een commercieel raceteam. Dat houdt in dat de coureur zorgt voor het budget dat noodzakelijk is om een raceauto een seizoen lang te laten rijden. Team Bleekemolen zorgt vervolgens dat jouw auto raceklaar aan de start staat van de eerstvolgende race; Arrive & Drive.

Coureur Sebastiaan Bleekemolen stapt in de Formule RP1 met een Momo-stuur klaar om te racen.

Coureur worden: maak een publiciteitsplan

Sommige coureurs zijn gezegend met een grote bankrekening en kunnen hun racecarrière zelf bekostigen. Maar veel coureurs zijn afhankelijk van sponsoring. Waarom zou iemand jou moeten sponsoren? Maak, eventueel met behulp van een marketingexpert, een goed doordacht PR-plan. Laat jouw potentiële sponsors zien wat de voordelen van sponsoring zijn. Denk hierbij aan publiciteit, VIP-ontvangst tijdens de races, het inzetten van jouw raceauto als promotiemiddel, enzovoort. Sponsoring kan natuurlijk ook in materiële vorm.

Uit ervaring zeggen wij dat je sponsoring het beste in je nabije omgeving kunt zoeken. Relaties of lokale ondernemers zijn eerder geneigd een lokaal talent te ondersteunen. De bekende multinationals krijgen dagelijks sponsorverzoeken. Bij deze bedrijven aankloppen levert meestal alleen maar teleurstelling op. Dus ook hier: klein beginnen! En leg contacten met regionale media.

Coureur worden: de raceauto en racekleding

Weet je al in welke raceklasse je wilt racen? En is die klasse haalbaar met jouw budget? Als je weet in welke klasse je wilt en kunt racen, kun je op zoek naar de juiste hardware: een geschikte raceauto en de juiste racekleding. De auto kun je kopen maar vaak kun je een auto ook huren of leasen. Elke raceklasse stelt eisen waaraan jouw raceauto moet voldoen. Lees die reglementen goed voordat je iets aanschaft.

Naast een raceauto heb je ook goedgekeurde, brandvrije kleding en een goedgekeurde helm nodig. De Technische Commissie (TC) zal voor elke race controleren of jouw outfit voldoet aan de eisen. Naast een brandvrije overall en handschoenen moet ook al het ondergoed (kousen, ondershirt, onderbroek) brandvrij zijn. Onder je helm draag je een balaclava. Nog niet overal verplicht maar meer dan aan te raden is het Head And Neck Support (HANS)-systeem.

Coureur worden: bij welk team?

Zeker voor beginnende coureurs is verstandig om je aan te sluiten bij een bestaand raceteam. Dat is zeker niet verplicht maar bedenk wat er allemaal komt kijken bij deelname aan een autorace. De bestaande raceteams hebben technici in dienst die alles weten van het optimaal afstellen van een raceauto, beschikken over een trailer, een speciale tent en catering voor de ontvangst van gasten, hebben karren vol gereedschap, etcetera. Wie zich bij een bestaand team aansluit, hoeft zich hier geen zorgen over te maken. Bij Team Bleekemolen noemen wij dat Arrive & Drive.

Coureur zit in de Formule RP1 om te gaan racen met helm op.

Coureur worden: en nu begint het pas

Als al het bovenstaande is geregeld, ben je klaar voor je eerste autorace. Althans, dat denk je. Echt autoracen leer je alleen door heel veel te oefenen. Jeroen, Sebastiaan en Michael Bleekemolen hebben samen meer dan 80 jaar autosportervaring en het aantal overwinningen dat zij behaalden is niet meer te tellen. Het spreekt voor zich dat zij deze ervaring graag delen met de coureurs van Team Bleekemolen.

Autosport is fysiek véél zwaarder dan je denkt. Het vergt enorme concentratie en uithoudingsvermogen. Een coureur moet elk moment dat hij in zijn of haar raceauto zit uiterst geconcentreerd zijn. Elk moment van onoplettendheid kan grote gevolgen hebben. Voor jezelf, voor anderen en voor het kostbare materiaal. Een uitstekende lichamelijke en geestelijke gezondheid is dan ook essentieel.

Racemeters maken en ervaring opdoen kan natuurlijk ook op de indoor kartbaan. Dit is de meest betaalbare methode om toch veel race-ervaring op te doen.

Formule RP1 op Circuit Zandvoort met coureur Sebastiaan Bleekemolen achter het stuur.

Coureur worden: go for it!

Wij weten het; coureur worden is best ingewikkeld. Maar als je voor gemak gaat, kun je beter gaan dammen. Is autosport je passie, ga er dan 200% voor. Het zal je veel onvergetelijke momenten opleveren. Je eerste keer aan de start, je eerste keer op het podium en daarna hopelijk vele overwinningen. Hetgeen hierboven beschreven staat, is geen gouden formule. En zijn meer wegen die naar Rome leiden. Maar het is wel een goed uitgangspunt.

Natuurlijk word je niet alleen coureur door een goed plan van aanpak, maar vooral ook door veel te trainen. Veel van de beroemdste coureurs zijn begonnen op de kartbaan, zo ook Sebastiaan en Jeroen Bleekemolen. Het voordeel van karts is dat je echt moet rijden op techniek en goed de basis van het racen leert. Rij zelf rondes op de kartbanen van Race Planet Delft en Amsterdam om het te ervaren. Daarnaast heeft Sebastiaan Bleekemolen een aantal video’s gemaakt met de beste tips en tricks voor het karten.

Neem contact met ons op

De onboard camera neemt jouw ritten op Circuit Zandvoort op als ultiem aandenken van de Race Experience.

Onboard camera

Het ultieme bewijs van jouw rondes op CM.com Circuit Zandvoort!

Meer informatie